Палички Кюїзенера, ефективність використання.

У всьому світі широко відомий дидактичний матеріал з логіко-математичного розвитку, розроблений бельгійським математиком X. Кюїзенером — "розумні палички" ("кольорові па­лички", "кольорові числа", "рахункові палички", "кольорові лінієчки", "палички Кюїзенера"). Сис­тема Кюїзенера призначена для навчання мате­матики та використовується педагогами різних країн у роботі з дітьми різного віку: від трирічних малят до старшокласників. Основні особливості цього дидактичного матеріалу — абстрактність, універсальність, висока ефективність.


Палички, як і інші дидактичні засоби розвитку математичних уявлень у дітей, є водночас зна­ряддям професійної роботи педагога та інстру­ментом навчально-пізнавальної діяльності ди­тини. Вони допомагають у реалізації принципу наочності, поданні складних абстрактних мате­матичних понять у доступній малюкам формі, в оволодінні способами дій, необхідних для формування у дітей елементарних математичних уявлень. Ці палички необхідні для накопичення досвіду поступового переходу від матеріального до матеріалізованого, від кон­кретного до абстрактного, для розвитку бажання опанувати число, рахунок, вимір, найпрос­тіші обчислення та розв'язання інших освітніх, виховних, розвивальних завдань.


Палички Кюїзенера як дидактичний засіб розроблено з урахуванням специфіки й особ­ливостей елементарних мате­матичних уявлень, що форму­ються у дошкільнят, а також відповідають їхнім віковим мож­ливостям, рівню розвитку ди­тячого мислення, переважно наочно-дієвого і наочно-образного. Робота з паличками дозволяє перевести практичні, зовнішні дії в абстрактний план, створити цілісне, чітке і водночас узагальнене уявлення про поняття.

На початковому (ігровому) етапі роботи з паличка­ми діти залюбки викладають з них зображення. З математичної точки зору палички — це мно­жина, в якій приховані численні математичні ситуації. Палички різних кольорів і різної дов­жини, позначаючи число, допомагають підвести дітей до розуміння різних абстрактних понять, що ви­никають у мисленні дити­ни як результат її самос­тійної практичної діяльності ("самостійного математич­ного дослідження"): палички однакової довжини, що мають той самий колір, означають те саме число; чим довша паличка, тим більше зна­чення того числа, яке вона символізує. Кольори, в які забарвлені палички, зале­жать від числових відно­шень, визначених простими числами першого десятка натурального ряду: "червону сім'ю" складають палички, що позначають парні числа, "синю" — палички, що позначають числа, які діляться на З, "жовту" — подільні на 5.


За допомогою кольорових паличок також легко підвести дітей до усвідомлення співвідношень "більше — менше", "більше на... — менше на ...", навчити ділити ціле на частини і вимірювати об'єкти, вправляти їх у запам'ятовуванні складу числа з одиниць або двох менших чисел, допо­могти опанувати арифметичні дії додавання, від­німання.


Немає коментарів:

Дописати коментар