У всьому світі широко відомий дидактичний матеріал з логіко-математичного розвитку, розроблений бельгійським математиком X. Кюїзенером — "розумні палички" ("кольорові палички", "кольорові числа", "рахункові палички", "кольорові лінієчки", "палички Кюїзенера"). Система Кюїзенера призначена для навчання математики та використовується педагогами різних країн у роботі з дітьми різного віку: від трирічних малят до старшокласників. Основні особливості цього дидактичного матеріалу — абстрактність, універсальність, висока ефективність.
Палички, як і інші дидактичні засоби розвитку математичних уявлень у дітей, є водночас знаряддям професійної роботи педагога та інструментом навчально-пізнавальної діяльності дитини. Вони допомагають у реалізації принципу наочності, поданні складних абстрактних математичних понять у доступній малюкам формі, в оволодінні способами дій, необхідних для формування у дітей елементарних математичних уявлень. Ці палички необхідні для накопичення досвіду поступового переходу від матеріального до матеріалізованого, від конкретного до абстрактного, для розвитку бажання опанувати число, рахунок, вимір, найпростіші обчислення та розв'язання інших освітніх, виховних, розвивальних завдань.
Палички Кюїзенера як дидактичний засіб розроблено з урахуванням специфіки й особливостей елементарних математичних уявлень, що формуються у дошкільнят, а також відповідають їхнім віковим можливостям, рівню розвитку дитячого мислення, переважно наочно-дієвого і наочно-образного. Робота з паличками дозволяє перевести практичні, зовнішні дії в абстрактний план, створити цілісне, чітке і водночас узагальнене уявлення про поняття.
На початковому (ігровому) етапі роботи з паличками діти залюбки викладають з них зображення. З математичної точки зору палички — це множина, в якій приховані численні математичні ситуації. Палички різних кольорів і різної довжини, позначаючи число, допомагають підвести дітей до розуміння різних абстрактних понять, що виникають у мисленні дитини як результат її самостійної практичної діяльності ("самостійного математичного дослідження"): палички однакової довжини, що мають той самий колір, означають те саме число; чим довша паличка, тим більше значення того числа, яке вона символізує. Кольори, в які забарвлені палички, залежать від числових відношень, визначених простими числами першого десятка натурального ряду: "червону сім'ю" складають палички, що позначають парні числа, "синю" — палички, що позначають числа, які діляться на З, "жовту" — подільні на 5.
За допомогою кольорових паличок також легко підвести дітей до усвідомлення співвідношень "більше — менше", "більше на... — менше на ...", навчити ділити ціле на частини і вимірювати об'єкти, вправляти їх у запам'ятовуванні складу числа з одиниць або двох менших чисел, допомогти опанувати арифметичні дії додавання, віднімання.
Немає коментарів:
Дописати коментар